Isäni metsätilalla olen pienestä pitäen harrastuksekseni raivannut, istuttanut, tehnyt erilaisia hakkuu- ja ajokonetöitä. Jo nuoruudesta lähtien olen ollut hyvin kiinnostunut metsäalasta ja on tullut vietettyä vapaa-aikaa metsätöissä.

Peruskoulu aikana olin TET -harjoittelussa metsänhoitoyhdistyksessä. Päädyin koulun jälkeen opiskelemaan Porin Metsäopistoon metsäkoneenkuljettajaksi. Tutkinnon suoritin vuosina 2004 - 2007.

Harjoitteluaikoina Metsäopistossa suoritin istutus-, raivaus- ja hakkuutöitä. Koulun jälkeen jäin joksikin aikaa mm. hakkuu- ja raivaustöihin kotitilalle.

Metsäopistossa omaksuin hyödyllistä tietoa ja taitoa työelämää varten. Edellä mainitsemani koulutus on ollut suuresti apuna myös nykyisissä opinnoissa Seinäjoen ammattikorkeakoulussa, Tuomarniemellä, metsätalousinsinööriksi opiskellessani.

Leimikonsuunnitteluun liittyvää kokemusta ajatellen hakkuun edetessä tapahtuvaa suunnittelua on ollut jonkin verran, mutta varsinaista etukäteen tapahtuvaa leimikonsuunnittelua ei ole ollut kokemuspiirissäni, koska hakkuita on toteutettu valmiin metsänhoitosuunnitelman pohjalta. Kehittyminen on tarpeellista ja olennaista koskien leimikonsuunnittelua.

Uudistusalan raivausta en ole tehnyt. Mekaanista raivausta olen kumminkin tehnyt hakkuu koneen edeltä poistamalla koneen työskentelyä haittaavaa ja hidastavaa aluskasvillisuutta, mutta kyseessä on ollut tällöin ensiharvennusmetsiköt.

Taimikonhoidollisia toimenpiteitä olen tehnyt lähinnä T2 kokoluokan eli varttuneissa taimikoissa raivaussahalla.

Metsäopistossa kävimme vierailemassa Ahlaisten taimitarhalla. Männyn käpyjä olen kerännyt metsänhoitoyhdistykselle kotimetsätilalta.

 

Istutuksesta on kokemusta pienissä määrin kotitilallamme.

 

Tällä hetkellä koen erityisesti kiinnostusta ja halua kehittyä erilaisissa suunnittelu- ja arviointi tehtävissä.